Hogyan óvhatjuk meg gyermekeink látását?

2022. 07. 5.
Egészen biztos sok szülőben felmerült már a kérdés, mit lehet tenni annak érdekében, hogy gyermekeik látásának egészségét megőrizzék. Íme néhány jó tanács!!

Dr. Barcsay-Veres Amarillától, a Budai Szemészeti Központ gyermekszemészétől olvashatunk 10 remek tanácsot azzal kapcsolatban, mire célszerű figyelnie a szülőnek akkor, ha gyermekének látásáról és szem-higiéniájáról van szó.

1. Helyes táplálkozás

A gyerekek hajlamosak inkább a túlízesített, egészségtelenebb ételeket előnyben részesíteni, így a szülőknek kell odafigyelni arra, hogy egészséges táplálékot is fogyasszon a fiatal generáció. Fontos gondoskodni arról, hogy olyan ételek és italok is legyenek otthon, amik a szem egészségére jótékony hatással vannak. A bevásárlólistára mindenképp kerüljenek fel a friss zöldségek, gyümölcsök, valamint a tojás, a hús és a hal is! Fontos, hogy mi magunk is példát mutassunk az egészséges táplálkozás tekintetében, ne csak mondjuk gyerkőceinknek!

2. Fontos a folyadékpótlás

Nem lehet eleget hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy megfelelő legyen a napi folyadékbevitelünk! Akár csak a testünk többi része, a szemünk is akkor működik tökéletesen, ha elegendő vizet fogyasztunk. Abban az esetben, ha nem hidratálunk kellőképpen, az látásunkra is hatással lehet, melynek többek között a következő tünetei lehetnek: elmosódó látás, fejfájás, a szem kiszáradása. Gyerekek számára minimum 5 pohár víz fogyasztása javasolt naponta. Amennyiben dolgozat előtt áll a csemeténk, kimondottan jó hatással lehet a teljesítményére, ha iszik egy nagy pohár vizet. A mennyiségnél mindenképp érdemes figyelembe venni, hogy hány éves gyermekről van szó, és melyik évszak van, ugyanis ezek a tényezők is befolyásolhatják az ajánlott napi folyadékbevitelt.

3. Megfelelő alvási rutin és elegendő alvás

Nem meglepő módon a szemeinknek is hatalmas szüksége van arra, hogy pihenjünk, ám közel sem mindegy, hogy mennyit alszunk, és milyen az alvásunk minősége! A nyugodt esti alvás hozzájárul ahhoz, hogy a sejtek meg tudjanak újulni, ez pedig nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a szem ellazulhasson. Lényeges, hogy már az egészen kicsi gyerekek esetén a szülők kialakítsanak egy úgynevezett alvási rutint, és az is fontos, hogy nyugodt körülmények között tudjanak pihenni a csemeték. Általánosságban elmondható, hogy körülbelül 14 éves korig minimum 10 órát kell aludnia egy gyereknek. 

4. Számítógépes látás szindróma

Azokat a látással kapcsolatos tüneteket soroljuk a számítógépes látás szindrómába, amiket a digitális eszközök előtt töltött hosszú idő eredményezhet. A piros, kiszáradt, és megviselt szem olyan panaszok, amiket azok a fiatalok tapasztalhatnak magukon, akik napi szinten mintegy 6-7 órát töltenek különböző digitális eszközeik előtt. Érdemes itt is a megelőzésre fektetni a hangsúlyt, vagyis állítsunk fel nekik egy 20-20-6 szabályt, amellyel jelentősen könnyíteni lehet majd a szemük terheltségén. Mit is takar pontosan ez a szabály? Körülbelül 20 percenként pihentetni szükséges a szemet, ilyenkor 20 másodpercig egy nagyjából 6 méterre lévő tárgyara kell fókuszálni, és máris tehermentesítették a kamaszok egy kicsit a szemüket.

5. A szemüveg és kontaktlencse viselésének előírásai

Abban az esetben, ha csemeténknek szemüveget kell viselnie, érdemes már előre elbeszélgetni vele arról, mire kell majd figyelni a viselése közben. Mivel a nagymozgásos tevékenységek során könnyen leeshet egy szemüveg a gyerek fejéről, így célszerű előre beszerezni egy rögzítőpántot. Kontaktlencsét csak abban az esetben érdemes választani, ha már érett arra a gyerek, hogy magának tudja berakni és kivenni a lencséket, valamint, ha a kontaktlencse-viseléshez szükséges higiéniai feltételek biztosítva vannak. Mindig hívjuk fel a gyermekünk figyelmét arra, hogy csak tiszta kézzel szabad a lencsét ki-be helyezni, csak az eszközhöz adott ápoló folyadékba szabad tenni, valamint csak a megadott időtartamig hordhatja majd a lencséket. 

6. Több sport és szabadidő tevékenység

Egyes becslések szerint néhány évtized múlva már a kontinens lakosainak körülbelül az 50%-a rövidlátó lehet, ha az emberek ilyen ütemben használják napi szinten továbbra is a digitális eszközöket. A szabad levegőn töltött idő, a játék és a sport nem csak a testnek, de kimondottan a szemnek is sokat segíthet abban, hogy egészségesen tudjon fejlődni. Talán hihetetlennek hangzik, de a rövidlátáshoz már elég lehet a napi nagyjából 2 óra számítógép előtt töltött idő. Abban az esetben viszont, ha a szabadban játékkal, sporttal is eltöltenek legalább ennyi időt a gyerekek, akkor a túlterhelt szemizmokat el lehet lazítani, és elegendő D-vitaminnal is fel tudja magát tölteni a szervezet.

7. Védőszemüveg használata

Bizony rengeteg szemsérülés történik sportolás és gyermekjáték alatt. Egy Amerikában végzett vizsgálat rávilágított arra, hogy az ilyen tevékenységek alatt szerzett szemsérülések mintegy 90%-a elkerülhető lett volna akkor, ha viseltek volna védőszemüveget. Fokozott veszélynek vannak kitéve a labdajátékok során a fiatalok, hiszen egy erősen elrúgott, vagy elütött labda a szem környékén becsapódva súlyos sérülést is okozhat. Teniszlabda esetében ez számokkal bemutatva akár 250 km/h sebességet is jelenthet, el lehet képzelni, milyen komoly baj történhet akkor, ha eltalálja valakinek a szemét! 

8. Dörzsölés helyett hideg víz

Egy másik tanulmány arra mutatott rá, hogy az emberek körülbelül 16-szor nyúlnak az arcukhoz egy óra alatt, egy nap alatt pedig akár 256-szor is bacilusokat juttathatunk így a szervezetünkbe. A fiatalabb gyerekek nagyobb veszélynek vannak ilyen téren kitéve, hiszen jóval többször dörzsölik meg a szemüket, mint a felnőttek akkor, ha nem látnak jól valamit, vagy ha piszkálja valami a szemüket. Mondjuk el gyermekeinknek, hogy az ilyen jellegű irritációt inkább hideg vizes mosással próbálják meg enyhíteni. Célszerű elvinni csemeténket egy szemészeti vizsgálatra akkor, ha úgy látjuk, sokszor piszkálja a szemét, hiszen az állandó dörzsölés hátterében húzódhat valamilyen látásprobléma is. 

9. Minőségi, biztonságos játékok vásárlása

Mivel a kisebb gyerekek több játékeszközt is használnak a napjuk folyamán, fokozottan ki vannak téve annak veszélyének, hogy játék közben valamilyen szemsérülés történik velük. A minőségi játékok tartósabbak, kevésbé sérülékenyek, a biztonságos játékeszközökkel pedig csökkenteni lehet annak esélyét, hogy véletlenül a szembe kerülve valamilyen komolyabb bajt okozzanak a kisgyereknek. 

10. Helyes szépségápolási, sminkelési rutin

Bizony, előbb-utóbb a fiataloknál elérkezik az idő, amikor fontos lesz számukra az, hogy is néznek ki. Annak érdekében, hogy minél előnyösebb képet tudjanak mutatni magukról, sokan sminkelni is elkezdenek. Érdemes egy kis időt szánni a szülőknek arra, hogy megmutassák a helyes szépségápolási, sminkelési szokásokat a kiskamaszoknak, hiszen így elkerülhető lesz akár egy esetleges szemgyulladás is. A szem szépségének kiemelésére közkedvelt eszköz a szemceruza, ám használata során kerülni kell azt, hogy a szempillák tövére, és a szemhéjszél belső részére kerüljön belőle. A nap végén csak úgy szabad lefeküdni, hogy az arcunk minden részéről, főleg a szem környékéről eltávolítjuk a sminket. Célszerű beszerezni otthonra tartósítószer-mentes műkönnyet is, arra az esetre, ha a szemfelszínen maradt festéket gyorsan és biztonságosan szeretnénk eltávolítani!

+1 Plusz egy jótanács: évenkénti szemvizsgálat!

Már egészen fiatalon, az iskolakezdés előtt érdemes elvinni szemészeti vizsgálatra a gyerekeket és onnantól kezdve rendszeresen felkeresni egy szemorvost, hiszen ezzel ki lehet szűrni az esetleges látással kapcsolatos problémákat. Egy kisiskolás gyerkőc nem feltétlen érzi azt, hogy nem látja tökéletesen a táblát, nem elég éles a látása, éppen ezért nem is szól a szülőnek. Gyanakodni akkor kell, hogy valami gond lehet a gyerek látásával, ha sűrűn dörzsöli a szemét, gyakran panaszkodik fejfájásra, vagy rossz közérzetre, és ha nehezen tud koncentrálni. Ebben az esetben érdemes szemész szakemberhez fordulni!

 

Felhasznált szakirodalom:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31489894/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34160157/