Érdekli, hogy alkalmas lehet-e látásjavító szemműtétre?

Lézeres szemműtét - PRK - Femto, Zero - Touch - OptiLasik - Debreceni vizsgálati hely - Lézeres szemműtét Debrecen Zöldhályog - glaukóma kezelés

Zöldhályog | Glaukóma kezelése

Mi a glaukóma?

Budai Szemészeti Központ - zöldhályog - glaukóma - látóideg

A glaukóma (zöldhályog) a látóideg rostjainak fokozatos pusztulásával járó betegség. A megemelkedett szemnyomás a leggyakoribb rizikófaktora és az esetek többségében a károsodás okozója , amely az idegrostok működését, anyagcseréjét hátrányosan befolyásolja. A látóideg ott károsodik, ahol kilép a szemgolyóból (látóidegfő vagy papilla), ez okozza a látásromlást.

Foglaljon időpontot

Kérjen időpontot online! Írja meg nekünk, hogy milyen problémára szeretne megoldást, kollégáink a megfelelő szemész szakorvoshoz adnak időpontot Önnek!

A glaukóma gyakorisága

A zöldhályog a vakság egyik vezető oka világszerte. Világszerte a 40 év feletti lakosság kb. 2%-át érinti ez a szembetegség. Az életkor növekedésével a betegség kialakulásának valószínűsége nő, 70 éves korra előfordulási gyakorisága eléri a 10%-ot. A fiatalabbak esetében is fokozott kockázatot jelent, ha valakinek a családjában már előfordult ilyen megbetegedés. Szintén hajlamosító tényező a nagyfokú rövidlátás, korábbi szemsérülés, bizonyos szövődményes szemműtétek, a cukorbetegség, magas vérnyomás, egyes keringési betegségek, továbbá szteroid gyulladásgátló gyógyszerek tartós szedése.

Mikor érdemes szemészhez fordulni glaukóma gyanúval?

Kik a veszélyeztettettek glaukóma tekintetében és mikor érdemes szemészeti szűrővizsgálatra elmenniük?

• 40 év felett egyre gyakrabban fordul elő glaukóma, így évente érdemes szűrővizsgálatra járni.
  • Ha a felmenők közt előfordult zöldhályog, akkor kifejezetten fontos az évenkénti szűrés kortól függetlenül.

A glaukóma típusai

A betegségnek számos alfaja ismeretes.

• A leggyakoribb formája az elsődleges nyitott zugú glaukóma, amely nem jár fájdalommal és az okozott látásromlás is hosszú ideig észrevétlen maradhat a beteg számára. A magas szemnyomás önmagában nem mindig jár zöldhályogos károsodással (ocularis hypertensio) és vannak olyan esetek is, amikor a betegnek nem magasabb a szemnyomása, de mégis a zöldhályogra jellemző károsodás fenyegeti a látását (alacsony nyomású vagy normotenziós glaukóma).
  • A zárt zugú glaukóma ritkább, kialakulása történhet lassan (krónikus) vagy hirtelen, fájdalommal járó szemnyomás emelkedéssel (akut). Az akut zöldhályogos rohamra jellemző a homályos látáson túl a szem, illetve a szem környéki csontok fájdalma, fényforrások körüli szivárvány karikák látása, erős azonos oldali fejfájás, melyet kísérhet hányinger, hányás, amit az extrém magas szemnyomás okoz.  Az érintett szem vörös, a pupilla oválisan tág, tapintásra kőkemény. A glaukómás roham azonnali szemészeti kórházi kezelést igényel, ennek hiányában az érintett szem 24 órán belül megvakulhat!
  • Szekunder glaukóma a szemet ért trauma vagy gyulladás (pl. uveitis) következményeként alakulhat ki. Az Európai Glaukóma Társaság a szekunder nyitott zugú glaukómák közé sorolja a pseudeoexfoliatív és pigmentglaukómát is, ahol a csarnokvíz elvezető rendszer tömődik el proteinek által vagy pigmentszemcsékkel.
  • A primer vagy szekunder congenitalis (veleszületett, infantilis vagy késői kezdetű) glaukóma ritka, de lehet súlyos betegség, ami vagy már születésnél jelen van vagy röviddel utána alakul ki a szem anatómiájának abnormalitásai miatt.

A betegség, tünetek leírása önmagában nem alkalmas diagnózis felállítására, nem helyettesítheti a szakorvossal történő konzultációt. Ha bármilyen betegség gyanúja felmerül, kérjük egyeztessen kezelőorvosával!

A glaukóma diagnózisa, szűrővizsgálatai

Zöldhályog gyanúja esetén szemészetünkön az alábbi fájdalommentes alapvizsgálatok történnek:

• a látóélesség vizsgálata
  • a szemnyomás mérése (non-contact és Goldmann applanációs tonometria)
  •  a szaruhártya vastagság mérése (pachymetria)
  •  az irido-cornealis szög és az elülső csarnok volumetriás mérése (Scheimpflug kamera segítségével)
  • szemtengely hosszának mérése (biometria)
  •  réslámpás vizsgálat
  •  a csarnokzug szabad szemmel nem látható anatómiai jellegzetességeinek, állapotának  vizsgálata speciális tükrös lencsékkel (gonioscopia)
  •  szemfenék vizsgálat (különös hangsúllyal a látóidegfő háromdimenziós jellemzőinek leírásával).

Szükség lehet a szemnyomás többszöri mérésére is, mivel ez napszakonként jelentősen ingadozhat zöldhályog esetén. Az alapvizsgálatokat szükség esetén kiegészítjük:

•  látótérvizsgálattal (számítógép-vezérelt automata perimetria) és
  •  a látóidegfő idegrostréteg vastagságának vizsgálatával (papilla OCT: optikai koherencia tomográfia).

Fontos információ, hogy a vérrokonok között volt már glaukómás. A genetikai rizikótényezőkön felül feltérképezzük a zöldhályog más rizikófaktorait is, illetve rögzítjük azokat az információkat, amelyek szerepet játszhatnak a páciens betegségének prognózisában és egyéni kezelési tervének kialakításában.

Zárt zugú zöldhályogra hajlamos szemeken preventív YAG lézer iridotómiát végzünk, mely után éves kontroll vizsgálat javasolt.

Az általános vizsgálat tartalmazza a felsorolt alapvizsgálatok díját. A látótér- és az OCT vizsgálat, valamint a YAG lézerkezelés nem részei az alapvizsgálatoknak, ezeket plusz térítés ellenében végezzük. Aktuális árainkat az árlistában találja.

A glaukóma kezelése

A kezelés elmaradása a zöldhályog okozta károsodások előrehaladását (progresszióját), vagyis a látás visszafordíthatatlan romlását, legrosszabb esetben elvesztését vonja maga után.

A legtöbb beteg élete végéig gondozást, kezelést igényel a látásromlás, látásvesztés megelőzése érdekében.

A kezelés célja a glaukóma minden típusában a szemnyomás csökkentése vagy a magas szemnyomást kiváltó ok megszüntetése. A szemnyomást konzervatív kezeléssel (legtöbbször szemcseppel), lézeres, illetve sebészeti beavatkozással lehet csökkenteni. Elsőként leggyakrabban a szemcsepp kezelést írják elő, ezek rendszeres és pontos alkalmazása nagyon fontos. Ha a szemcsepp nem elégséges, akkor orvosainkkal lehetősége van a további kezelési módok, esetleges műtét előnyeinek kockázatainak átbeszélésére. A glaukómás páciensek rendszeres szemészeti kontrollja az esetleges műtét után is nagyon fontos.

A Budai Szemészeti Központban a glaukóma vizsgálatok szakmai konzulense Dr. Mészáros Franciska, aki több éves írországi és angliai tartózkodás során szakirányú klinikákon szerzett tapasztalatot. Szemészetünkön különös gondossággal végezzük pácienseinknél a glaukóma szűrését és felállított diagnózis esetén a kezelési  és követési tervet egyénre szabva alakítjuk ki, a hazai és nemzetközi szakmai irányelvek alapján. Ezt a kiadott leletben rögzítjük és minden esetben meg is beszéljük, majd csepegtetési, illetve egyéb (pl. kezelő-, háziorvosnak szánt) tanácsadással egészítjük ki. A glaukóma előrehaladásának monitorozására ismételt látótérvizsgálatokat végzünk és követjük a betegség alakulását.

Zöldhályog (glaukóma) esetén elvégezhető a lézeres szemműtét, műlencse beültetés?

A Z FEMTO 7D, OptiLASIK 7D, Zero-Touch 7D, PRK 7D lézeres látásjavító kezelések nem minden esetben végezhetőek el glaukómás betegeknél. Az egyéni alkalmasságról a műszeres vizsgálatok után dönt a szakorvos. Diagnosztizált glaukómás páciensek esetén életkortól függetlenül 20.000 Ft a lézeres szemműtét alkalmassági vizsgálat. Lézeres szemműtét árak itt.

A látásjavító szemlencse beültetés akkor is elvégezhető ha valakinek glaukómája van. Amennyiben a zöldhályog jól beállított, megfelelő a szemnyomás, és a páciens rendszeresen használja szemcseppeket, nincs akadálya sem a lézeres szemműtétnek, sem a műlencse/szürkehályog műtétnek.

Olvassa el a válaszokat a zöldhályoggal kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekre:

Az elsődleges nyitott zugú glaukóma ritkán jár fájdalommal, az okozott látásromlás hosszú ideig észrevétlen maradhat a beteg számára. A betegség másik csoportját képező magas szemnyomással járó glaukóma típusok (például a glaukómás roham, ami zárt zug esetén alakulhat ki) homályos látást, fejfájást, a szem, illetve a szem környéki csontok fájdalmát, fényforrások körüli szivárvány karikák látását okozhatják.

A kezeletlen magas szemnyomás látásromláshoz, látásvesztéshez vezethet. Először csak kis látótérkiesések alakulnak ki, majd előrehaladott állapotban, kezelés hiányában, a betegnek csak egy körülbelül 10-20 fokos centrális sziget marad meg a látóteréből (mintha egy kulcslyukon keresztül nézne a világra). Ezt már látóélesség-csökkenés is kíséri. A károsodás kialakulása hosszú és visszafordíthatalan, évekig tartó alattomos folyamat. Ha a szemnyomás nagyon magas, vagy a napközbeni ingadozása nagyon nagy, akkor gyorsabban károsodhatnak és halhatnak el az idegrostok.

A zöldhályog sok esetben nem okoz tüneteket a betegség elején. Ez teszi nagyon veszélyessé. Ha a családban van glaukómás beteg, akkor érdemes évente zöldhályog vizsgálatra menni. A glaukóma szűrővizsgálat nélkül a beteg sokszor túl későn veszi észre a problémát. Ha beszűkül a látótér, a látás már kezeléssel sem állítható helyre.

A magas szemnyomást megelőzni nem lehet, de rendszeres szemészeti szűrővizsgálattal fény derülhet a problémára és elejét lehet venni annak, hogy a látás károsodjon. Bizonyos esetekben elvégezhető preventív lézerkezelés is (YAG lézer iridotómia), ami ugyanaz az eljárás, mint ami egy rohamot követően történik.

zöldhályog sok esetben nem okoz tüneteket a betegség elején, így a páciens nem vagy csak túl későn veszi észre a problémát. Ezért is kifejezetten fontos a célzott szűrés. Ha a családban már van glaukómás, illetve 40 éves kor fölött mindenkinek érdemes évente zöldhályog szűrésre menni. Ha beszűkül a látótér, a kialakult látásvesztés már kezeléssel sem fordítható vissza.

A zöldhályog nem szüntethető meg, azonban szakorvosi kezeléssel a látás stabilizálható.

Elsődleges nyitott zugú zöldhályognál jellemzően szemcseppeket írnak fel, szükség lehet kombinációkra is. A kezelés során figyelni kell arra is, hogy a terápia mellett romlik-e a látótér és az egyéb paraméterek: ha igen, a kezelést ki kell egészíteni, módosítani. Súlyos esetekben, ha a károsodás előrehaladott vagy, ha a cseppentés ellenére romlanak az egyéb vizsgálati eredmények, műtétre is szükség lehet.

Zárt zug esetén, glaukómás rohamnál első lépésben szemcseppekkel, intravénás injekciókkal vagy infúziókkal kell csökkenteni a szemnyomást, ezt követően lézerkezelésre van szükség. A lézeres beavatkozás során a szivárványhártyán egy lyukat készítenek (YAG lézer iridotómia), amin keresztül a folyadék hátulról előre áramolhat. A gyorsan felismert és kezelt glaukómás roham után nem feltétlenül alakul ki a látóidegfő károsodása. Igen szűk zug esetén ezt a lézerkezelést megelőző jeleggel is el lehet végezni, a roham kivédésére.